british airways i360
VAN HATTEM
British Airways i360

De Brighton i360 is een ontwerp van het Engelse architectenechtpaar David Marks en Julia Barfield (Marks Barfield Architects). Hollandia Infra is de hoofdaannemer geweest voor de realisatie van deze toeristische attractie. Vanaf 4 augustus 2016 kunnen de bezoekers genieten van een adembenemend uitzicht over de Engelse kust en het achterliggende landschap.

158 meter hoog en 

1000 ton staal

De stalen uitkijktoren is opgebouwd uit zeventien stalen torendelen (cans). Deze cilinders zijn alle in de werkplaats van Hollandia Infra vervaardigd en variëren in lengte van zes tot twaalf meter. Deze hebben een diameter van 3,9 m en wegen gezamenlijk duizend ton. De kortste, onderste ring heeft een wanddikte van liefst 85 mm. Aan de top is de wanddikte slechts 20 mm. Hollandia Infra gebruikte constructiestaal S355. Dat heeft een flinke sterkte, maar is toch nog makkelijk lasbaar. De flenzen aan de uiteinden van de torendelen worden elk met 68 stalen bouten aan elkaar bevestigd – de onderste zelfs met 112 draadstangen M80.

ONZE WERKZAAMHEDEN
kwaliteit
100%
betrouwbaar
100%

Bijzondere opbouw en functionele aspecten 

Het opbouwen van de toren van 158 m was een hele uitdaging, dat gebeurde namelijk van onderaf. Op de plaats van de in 2003 afgebrande historische pier van Brighton heeft Hollandia eerst een tijdelijke, zestig meter hoge, speciaal ingerichte hulptoren geplaatst met een kraan. De top van de toren gaat er als eerste in en wordt met strandjacks (kabels en hydraulische vijzels) omhoog getrokken, waarna het onderliggende stuk eronder wordt vastgezet. Zo groeide de toren om de paar dagen met twaalf meter.

De uitkijktoren bevat een glazen capsule waarin (max.) 200 mensen kunnen instappen vanaf de begane grond. De capsule zal in 6 min naar 135 m hoogte bewegen waar de bezoekers van het 360 graden uitzicht kunnen genieten. Om het bewegen van de toren door wind tegen te gaan (vortex shedding) zijn er in de toren op drie niveaus vloeistofdempers aangebracht. Hierdoor zal het reiscomfort van de bezoekers verhoogd worden en kan de uitzichttoren bij lage en hogere windsnelheid open blijven voor bezoekers.